Jumaat, 27 Mac 2009

Edisi Menyampuk : Mari merakyatkan Khairy


Berita Harian (BH) : APAKAH amanat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada saudara selepas memenangi Ketua Pemuda?

Khairy Jamaluddin (KJ) : Beliau mahu saya menjaga Umno dengan baik dan bekerja kuat serta menasihati tiada jalan pintas untuk berjaya dalam perjuangan.

PemudaGagasan (PG) : Saya juga nak nasihatkan, jalan perjuangan tu banyak persimpangannya, jadi pilihlah simpang jalan yang betul, dan jangan lupa beri lampu isyarat sebelum membelok masuk ke simpang kiri atau kanan.

BH : Reaksi saudara ketika keputusan diumumkan?

KJ : Saya berserah kepada Allah terhadap apa jua keputusan . Saya seperti tidak percaya dan hendak kata tension tidak juga kerana menunggu (keputusan) terlalu lama.

PG : Jika calon-calon menerima proses pengundian berkomputer, pastinya Khairy tidak perlu merasa tension menunggu keputusan terlalu lama. Khairy perlu memastikan pemilihan UMNO pada masa hadapan, paling tidak pun untuk sayap Pemuda, akan menjalankan proses pengundian berkomputer tersebut.

BH : Apakah fokus utama dan pendekatan baru yang ingin saudara lakukan selepas dilantik sebagai Ketua Pemuda?

KJ : Saya hendak mendekatkan Pemuda dengan rakyat dan kembali kepada program mesra rakyat seperti Pemuda masuk kampung dan menggubal program baru seperti mendampingi pelajar universiti. Kita perlu kembali kepada rakyat.

PG : Untuk mendampingi, perlulah bersedia untuk didampingi. Kalau saban waktu Khairy dikelilingi oleh kawan-kawan yang setia dan memang dah rapat dengan Khairy, bagaimana ahli-ahli Pemuda biasa mahupun rakyat ingin mendampingi Khairy?

BH : Pertandingan tiga penjuru memilih Ketua Pemuda dilihat membawa perpecahan kerana selepas pengumuman kemenangan saudara, berlaku kekecohan antara penyokong di luar dewan persidangan?

KJ : Kekecohan itu mungkin disebabkan penyokong yang emosi kerana mereka sudah berkempen enam bulan dan menunggu keputusan hampir 10 jam. Saya kesal apa yang berlaku tapi tidak menyalahkan mana-mana pihak. Saya akan berjumpa penyokong Datuk Seri Mohd Khir Toyo dan Datuk Mukhriz Mahathir dan memastikan tiada pihak meminggirkan mereka.

PG : Rasanya BH yang cuba membawa perpecahan. Apa yang berlaku hanya kekecohan akibat rasa tidak puas hati yang bersifat sementara.

BH : Apakah komen saudara mengenai politik wang?

KJ : Kita perlu bermuhasabah diri dalam politik wang. Kita kena memahami apakah tataetika Umno dan menghalusinya kerana ada ahli dan perwakilan mengatakan ia terlalu ketat sehingga hendak belanja minum pun rasa bersalah. Mungkin kita boleh melihat tataetika lebih realistik dalam Umno. Apa yang berlaku hari ini seolah-olah apa yang kita buat salah, sedangkan kita meraikan perwakilan dengan cara budaya Melayu yang sudah menjadi pincang ketika ini.

PG : Bermuhasabah 'dalam' politik wang? Sambil tangan menerima huluran wang kertas, sambil tu bermuhasabah "Hari ni dapat sekian banyak, esok pun insyaAllah dapat lagi, wah.. makin kaya aku!!...Alhamdulillah..." macam tu ke Khairy?

BH : Mungkin ada cadangan membubarkan Lembaga Disiplin?

KJ : Kita tidak sampai ke tahap drastik itu, tapi mungkin kita boleh melihat semula pada tataetika parti. Kalau tataetika ketat seperti tidak boleh mengedar kad calon, kita kena lebih realistik. Mungkin cara kita menghukum juga perlu lebih adil sebab pengalaman saya juga ada satu dua kesalahan dikenakan walaupun calon itu tidak terbabit.

PG : Kenapa benda yang cacat sikit, kita nak hapuskan atau mansuhkan? Bukankah lebih baik diperelokkan dan dinaiktarafkan supaya boleh diterimapakai oleh semua pihak? Jadi bagi saya Lembaga Disiplin tidak perlu dibubarkan, tetapi di'energize'kan dengan pertukaran ahli-ahli Lembaga Disiplin yang lebih berkarisma dan berintegriti.

BH : Karier politik saudara sebelum ini dianggap berkubur selepas peralihan kuasa tetapi menang pada pemilihan Pemuda?

KJ : Saya bersyukur dan selepas merenung serta mengimbas kempen, saya melihat kejayaan itu kerana kerja kuat seperti melawat hampir separuh rumah perwakilan, malah saya pernah mencari rumah perwakilan di Kota Marudu pada jam 2 pagi. Saya turun padang dan memberi penjelasan pelbagai isu membabitkan saya dan itu kunci kejayaan saya.

PG : Maaflah Khairy, bukan niat nak mengata, namun perlu diakui, apabila berkehendakkan jawatan dan kuasa, sampai ke lubang cacing pun sanggup diterokai semata-mata untuk meraih undi dan sokongan. Oleh itu, jika Khairy ingin keluar dari budaya hangat-hangat tahi kucing ( bukan tahi kucingpembela :-) ) tersebut, Khairy mesti terus turun ke peringkat akar umbi (Pemuda Cawangan-cawangan, bukan setakat Bahagian sahaja!) untuk merapatkan jurang yang telah dipisahkan oleh budaya kasta antara pemimpin dan ahli-ahli biasa di dalam UMNO.

BH : Apa yang saudara ingin katakan pada Mohd Khir dan Mukhriz?

KJ : Teruskan perjuangan, kedua-dua pemimpin ini adalah aset penting kepada Umno. Mereka mempunyai pandangan bernas mengenai hala tuju Pemuda

PG : Hentikan budaya merajuk bila kalah. Perjuangan masih belum selesai. Jangan jadikan jawatan itu sebagai matlamat, tapi jadikannya sebagai alat untuk lebih gigih berjuang dan berkhidmat.

Sumber : Berita Harian

1 ulasan: