Rabu, 15 April 2009

Yang mana patut didahulukan?

Y.A.B Dato' Sri Najib Razak ada berkata dalam ucapannya selepas mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 dengan ayat berikut:

Atas segalanya, saya menyedari bahawa sekarang adalah masa yang cukup mencabar bagi setiap warga. Saya komited memastikan kepimpinan terus berdiri teguh bagi menghadapi krisis ekonomi yang kini melanda seluruh dunia termasuk di negara kita. Saya akan tetap berpegang kepada iltizam untuk memenuhi keperluan, kepentingan dan aspirasi setiap warga Malaysia.

Dengan ini saya mengajak seluruh warga untuk sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat Negara dengan semangat: Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan.


Manakala dalam ucapan penggulungan beliau sebagai Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO 2008, beliau menyatakan ramuan kepada pentadbiran kerajaan yang berkesan adalah Rakyat, Parti dan Kerajaan yang bermaksud kehendak rakyat perlulah terlebih dahulu difahami oleh parti yang mentadbir kerajaan sebelum dapat membentuk dasar dan tindakan kerajaan yang membawa kepada kesejahteraan rakyat.

Dari kedua-dua ucapan Y.A.B Perdana Menteri tersebut, jelas kedudukan Rakyat diletakkan lebih terkehadapan dari kedudukan parti dan kerajaan.

Namun yang agak mengelirukan dalam hubungan Rakyat-Parti-Kerajaan di dalam 'Satu Malaysia' ini adalah, apa sebenarnya konsep atau semangat yang ingin dibawa oleh parti UMNO - parti yang di'presiden'kan oleh Dato' Sri Najib dan parti yang menjadi tunjang kepada kerajaan Barisan Nasional yang ber'perdana-menteri'kan Dato' Sri Najib - apabila parti UMNO menerbitkan slogannya sendiri di laman web rasmi parti UMNO yang berbunyi : "Satu Malaysia. Rakyat Diutamakan. Pencapaian Didahulukan" ?

1 ulasan:

  1. tajam betul mata u yer ? hehehe

    may be tersilap teknikal...

    saya ada sahabat dpt pass info tu kat rakan2 dia di pwtc rasanya..

    saya usahakan dia bagitahu nanti..

    BalasPadam